fredag 28 augusti 2009

Svininfluensan

Jag har faktiskt blivit rejält uppskrämd av all medias tjat. Aftonbladet är speciellt bra på att skrämma folk. Och visst, Aftonbladets skriverier ska tas med en stor nypa salt. Imorse läste jag ett reportage de gjort med sju personer som har/har haft svininfluensan. De flesta (alla) beskriver att det inte är så farligt. Men vad läser man i rubrikerna? "Vännerna var rädda" och "Kompisarna blev rädda. Du kan dö, trodde någon". Varför citerade de inte de delen där det står "Inte så farligt som det låter"?

Jag antar att det säljer mer om man skrämmer folk. Men fult är det hursomhelst att skrämma upp en massa människor som de gjort. Häromdagen bad de dessutom om ursäkt för att de använt felaktiga källor/fakta i en artikel om just svininfluensan.

Personligen är jag rätt rädd för den. Mest för att det är de i min ålder som tidigare varit friska som verkar drabbas värst. Eller är det också bara uppgjort och uppblåst av media? Det har smittats runt 700-800 människor i Sverige såhär långt och endast 4 av dessa blev allvarligt sjuka. Och i Sverige har ju ingen dött ännu.

1 kommentar:

  1. Ja det låter ju inte direkt asroligt med svininfluensa. Det är nog som du säger, att det förstoras upp. En hel massa dessutom.
    Och ändå är man så dum att man orkar bli rädd, för det är iallafall jag. Men mest för min prinsessas skull.

    SvaraRadera