tisdag 14 april 2009

Jogging!

Nu har jag väntat länge på att vädret skulle bli fint så man skulle kunna gå ut och jogga. Men även fast vädret varit fint i två veckor så kom jag inte ut ändå. Ursäkterna är ju alltid många. "Inga joggingskor", "det regnar", "jag är trött idag", "ingen tid". Men i slutändan måste man faktiskt ta det steget.

Det är ett problem hos mig. Träning är kul när man väl är där och känsln efteråt är skön, men innan är den inte så lockande.

Men idag gav jag mig fan på att komma ut. Det tog emot men ut kom jag. Och det var faktiskt riktigt kul. Jag orkade springa längre än jag trodde. Plus att jag upptäckte en funktion på min mobil. Min mobil är faktiskt en väldigt smart liten sak. Den har en utmärkt stegräknare inbyggd och jag har använt den flitigt. Baserat på ålder, längd och vikt räknar den ut kaloriförbränning och hur långt man går. Men den har även en funktion som heter "Löpning". Den har jag inte använt alls bara kollat vad det är. Men den kan räkna ut medelhastighet, den tar tiden och maxhastighet också. Den motiverar mig!

Så från och med nu ska jag använda denna funktion varje gång jag joggar. Jag kom även på en ny förändring jag vill göra som har just med motivationen inför träning att göra. I almanackan ska jag rita engympasko varje dag jag motionerar eller tränar på något sätt. Vardagsmotion så som att gå till affären räknas inte. Friskis, jogging och promenader (där avsikten är just motion) räknas. Efter tio gympaskor i almanackan får jag äta lite sött. Gärna då mörk choklad.

Jag får se hur detta system funkar Just nu är jag väldigt taggad i alla fall! Om jag märker att tio gympaskor är lätt att få ihop så ökar jag till femton istället. Jag vill jobba för att förtjäna min choklad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar