torsdag 16 april 2009

"Du vaxar..."

Alldeles nyss fick jag ett samtal från telefonförsäljare. Man hör oftast att det är en telefonförsäljare redan innan de presenterar sig. De har sån fejkigt snäll röst och låter ofta mycket inställsamma. Men det ingår väl i jobbeskrivningen.

Hon presenterar sig i alla fall och innan jag ens hinner andas så är hon igång med att berätta om sin alldeles underbara produkt - en rakhyvel - som jag ska få inte bara en utan TVÅ av! Jag låter henne prata till punkt och som tur är blir hon snart tyst men innan dess kommer den obligatoriska frågan: "Visst låter det braaaaa?!" Och mitt obligatoriska svar är: "Nej. Jag använder inte sånt!" Så säger jag om allt från strumpor till trosor till rakhyvlar, ja allt! Telefonabbonemang är ju knepigt men där är det bara att säga att det inte är jag som har hand om dessa förehavanden.

Jag har provat att vara trevligt bestämd och säga: "Jag är inte intresserad!" men då sätter de igång och försöker övertyga en och jag varken har tid med et eller samvete till att lägga luren i örat på dem. Så jag har kommit på en massa förklaringar till varför deras produkt inte passar mig. Jag är full av allergier mot allt möjligt så jag får klåda av det mesta.

Men det var inte poängen. När jag talar om för denna försäljare att jag inte är intresserad då jag inte använder sånt så säger hon "Nehe, du vaxar...!" Va?! Så om man som tjej inte rakar sig då är det självklart att hon vaxar sig? När jag sa att jag inte gör något av det blev hon otroligt förvånad. "Med den har aloe vera på!"

Nu rakar jag mig faktiskt. Det är inget jag är superstolt över faktiskt men jag tycker att det är bekvämare för mig. Det är väl så man är van. På ett sätt beundrar jag dem som låter bli för håret har ju en funktion men på mig kliar det massor. Men när någon säger såhär så blir jag lite förolämpad å de kvinnors vägnar som inte rakar sig. Varför är det så självklart att tjejer ska ta bort håret?

När jag växte upp kände jag inte en enda kvinna som rakade sig. Detta är helt sant. Min mamma började raka sig när vi flyttade till Sverige och jag blev tonåring och rakade mig som alla andra i klassen. Min ena moster låter bli att raka sig än idag. Är de mindre kvinnliga? Man kan kanske tycka att "Ja men det är en äldre generation" Men mamma är 43 så hon är ju inte direkt lastgammal och hon började alltså raka sig när hon var 33-35. Varför? Jo för att samhället krävde det. Det är ju lite tragiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar