onsdag 11 mars 2009

Plugg plugg och mera plugg!

Just nu är det mycket plugg och förberedelser inför tentor. Idag hade jag en minitenta i anatomiska strukturer och jag satt länge igår och pluggade. Även imorse gick jag upp redan innan sju för att sätta mig och repetera lite.

Jag var jättenervös inför tentan. Detta trots att ja hade pluggat på rätt bra och kände mig säkert. Nervositeten gjordes inte bättre av att man fick vänta länge på sin tur. De tog in grupper om tre till salen där tentan pågick. Där hade de satt upp lite bilder på olika ställen och så satt de och övervakade så man inte fuskade. Man fick gå runt från "station" till "station". En sån station bestod av nervsystemet, en av endokrina systemet, en var sinnesorganen och en var rörelseapparaten. Det låter kanske inte som så mycket, men till varje det var det jättemånga latinska ord man skulle kunna.

Min bästa station var sinnesorganen. Dem kunde jag jättebra. Fick 3 av 3 poäng. Även endokrina systemet gick bra 2 av 2 poäng. Men nervsystemet var inte kul. Det fanns en bild där som jag inte fattade vad den skulle föreställa. Benmärgen och två spinalnerver. Men sen var det lager och what not. Efteråt, under rättningen så visade läraren vad det var. Det var ju hinnorna runtom! Och dessa kunde jag bra men när jag läste in de delarna så var inte bilden likadan. Man såg det hela från ett annat perspektiv. Luriga de är våra lärare!

Vid statione för rörelseapparaten skulle man sätta fast lappar med latinska ord på ett skelett och en muskel-gubbe. Det gick bra men läraren på den stationen var otroligt petig. Nåja, det viktiga är att jag klarade tentan och nu kan jag andas ut lite lite. En av fem olika moment är avklarade för den här perioden. Kvarstående moment är att skriva naturkatastrofarbetet, redovisa naturkatastrofarbetet, skriva fysiologitenta och humanenetiktenta. Om precis 2 veckor är allt det avklarat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar