söndag 13 september 2009

Söndag


(Den här bilden togs på en söndag!)

När jag var liten var söndagarna väldigt mysiga dagar och hade en speciell och karaktäristisk söndagskänsla. Lördagarna likaså. Jag kan ännu minnas den känslan.

Sen flyttade vi till Sverige och det tog ett långt tag innan jag hittade någon som helst känsla. Ofta var söndagarna lite deppiga. Sista helgdagen liksom. Men sen vande man sig efter ytterligare ett långt tag och de blev också mysiga på sitt sätt men aldrig på det sättet som när jag var liten.

Numera finns det ingen söndagskänsla.Förutom då jag är hemma hos mamma någon gång på en söndag. Då kan jag få den där söndagskänslan. Man gör inget där på en söndag. Man går kanske en promenad. Äter mat vid 13-14 och sen kvällsmat senare och man ser på TV. Min älskling tycker nog att detta låter trååååkigt, men för mig är det mysigt och avkopplande. Jag minns hur vi tittade på Förhäxad på söndagarna med mamma förr i tiden och andra TV-program. Vi kanske gick en promenad ibland. På somrarna köpte vi hem lite glass och åt den på balkongen. Annars inköptes något annat gott. Ibland en Budapest-längd ibland kanske lite dammsugare. Förr i tiden kunde mamma baka något också ibland! Tänka sig! Nu överlåter hon sånt till mig.

Nästa helg kommer de hit. Våra mammor. Det blir en mamma-helg. De ska få träffas för första gången och mamma ska bekanta sig med sin svärsons mamma och jag ska baka något gott så det blir en riktig helgkänsla! Det bästa av allt är att som det ser ut så hinner jag förbereda mig riktigt! Putsa fönster, tvätta lister, ta bort spindelnät i taket, tvätta mattor, skura ugnen, tvätta alla täcken så de doftar gott osv. Man kunde få för sig att sånt är jobbigt men det är rätt kul att se till att hemmet är rent, snyggt och fint! Och om jag flörtar lite kanske en annan delar bördan med mig ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar