torsdag 17 september 2009

Hmm

Nu ska jag arbeta på en artikel med en grupp människor igen. Två av oss är "svenskar" och två är utbytesstudenter. Alla gånger tidigare som jag jobbat med utbytesstudenter så har det fört med sig negativa saker. Det har varit tufft att jobba med dem. I våras, innan sommaren så var det oerhört tufft och jag blev mycket reserverad mot dem, speciellt dem från Indien/Bangladesh.

Men jag vill inte ha förutfattade meningar. Jag VILL kunna arbeta med olika människor för det är utvecklande. Jag vill inte jobba med samma människor hela tiden för då utvecklas man inte på samma sätt. Men det är lockande. För då vet man att arbetet kommer att gå smidigt och inte blir tufft.

Redan nu bävar jag. För den erfarenhet jag har är att dessa personer inte respekterar andra och speciellt inte kvinnor. Tyvärr blir det också som en självuppfyllande profetia. Som idag. Vi pratade om när vi skulle träffas och gå igenom artikeln nästa vecka och plötsligt vänder de sig bort och börjar prata med läraren och ignorerar oss totalt. Då tänker man "Jaha! Såklart! Såhär är de ju!" och är arg. Men man får bita ihop lite och försöka visa tålamod. Hoppas jag klarar det nästa vecka. Jag vill att arbetet ska gå smidigt utan att någon känner sig trampad på och att alla ska gå nöjda ifrån denna erfarenhet med en större kunskap i änet och i hur man arbetar med andra människor med olika kultur och olika kunskaper i bagaget. Så det gäller att vända blad och inte låta gamla, mindre trevliga erfarenheter smutsa av sig på detta.

Heja mångfald!...eller nåt :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar