onsdag 15 juli 2009

Semester


För oss blir det mycket semester. Eller fram tills nyligen har det varit mycket fritid. Egentligen är det inte fritid. Vi läser en massa kurser. Jag har bara inte kommit igång ordentligt förrän i förra veckan. Men kurserna är inte speciellt svåra. Det finns vissa knepiga moment, men tänk dig att ha som uppgift att sitta och läsa resten av Twilight-serien. Visserligen stör jag mig rätt mycket på de böckerna, men det är ju rätt skönt att sitta och läsa en bok och inte känna att man inte gör något.

Men trots detta är det ju egentligen inte så kul alla gånger att bara vara här i lilla Skövde. Man blir rätt uttråkad. Som resultat har det tjafsats rätt friskt här hemma. Men vi vet ju anledningen så det löser sig rätt fort också.

Vi har försökt att hitta på roliga saker att göra. Bangolf, grillning, bad, fiske, kvällspromenader, mata fåglarna i Boulognerskogen. Och i veckan blir det bio. Nästa vecka åker vi till Västervik. Jag hoppas på åtminstone en riktigt solig och varm dag så vi kan gå och bada eller nåt.

Men förutom detta så händer det en sak till i sommar som på sätt och vis toppar allt. Detta något sker alldeles i slutet av sommaren. Efter skolstarten. Efter att alla sommarkurser samt resttentor är avklarade.

I vintras kom jag nämligen med ett förslag. Jag hade länge gått omkring och tänkt på sommaren. Jobb, pengar, tid och semesterresa var ord som cirkulerade i mitt huvud. Förra sommaren åkte vi och hälsade på min släkt i Serbien och Ungern. Och det var ju kul det. Mest för mig. Jag ville åka i år igen och träffa dem. Man träffar dem så sällan och jag saknar dem väldigt mycket.

Men samtidigt är vi två här nu. Jag kan inte förvänta mig att älskling hela tiden, varje år ska vilja åka till Serbien där han inte förstår språket och är helt isolerad. Det är ju kul för mig där, som är uppvuxen där och kan uppskatta allt på ett helt annat sätt.

Så jag tänkte vara lite mindre självisk i år och föreslog att vi ska åka på semester tillsammans. Någonstans bara vi två. Mitt förslag var Grekland.

Men saker körde ihop sig rätt mycket. Ingen av oss fick sommarjobb och framtiden var oviss. Veckorna och månaderna gick och med ett ledset suck la vi alla utlandsplaner på hyllan. Det verkade inte bli något Grekland för oss.

Men nu runt midsommar tog älskling upp temat igen. Jag var skeptisk och motvillig i början. Men jag hängde på ändå. Vi pratade med hans släkt och hörde oss för hur man gjorde för att komma undan så billigt som möjligt. Vi tänkte och funderade. Älskling satt som klistrad vid Apollos hemsida och andra hemsidor om billiga resor till Grekland.

Han letade länge och väl och ju mer han pratade om det, desto mer öppen blevjag för idén.Jag ville också. Platser som Naxos och Santorini verkade så spännande och fina. Och en dag! En dag bestämde vi oss! DEN HÄR resan blir det! Vi körde dock inte direkt. Vi tänkte efter. Sedan en torsdag...beställde vi biljetterna!

Så Grekland! Here we come! Vänta på oss med värme och sol! För den 29:e augusti kommer vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar